اخبار

یک جراحی "قلب" کمی مهربان!

یک جراحی "قلب" کمی مهربان!

لباس اتاق عمل پوشیدیم و وارد اتاق شدیم. تیم جراحی حسابی مشغول بودند و برای همین ترجیح دادیم گوشه‌ای از اتاق بمانیم و مزاحم کارشان نشویم، اما دکتر که متوجه حضورمان شده بود با اشاره سر خواست که نزدیکتر برویم.

به گزارش ایسنا، اولین بار بود وارد اتاق عمل آن هم حین جراحی قلب باز می‌شدم، اما تیم جراحی آنقدر خونسرد بودند که من نیز بعد از مدتی حضور در اتاق احساس راحتی می‌کردم و به درخواست دکتر بالای میز کوچکی رفتم تا از فاصله نزدیکتر شاهد عمل قلب باشم.

قلب بیمار حسابی بالا و پایین می‌رفت و اصلا حواسش نبود که همه ما شاهد تپیدن‌هایش هستیم و دارد در محیط باز می‌زند!

از دیدن این صحنه باشکوه به هیجان آمده بودم و محو تپش‌های بی‌وقفه قلبی شده بودم که حالا بعد از 71 سال در سینه پیرزن همچنان می‌تپد.

محو زیبایی‌های این قلب پرتلاش بودم که دکتر می‌‎گفت این جراحی اسمش جراحی "قلب تپنده" است. یعنی در حالی که قلب به کارش می‌رسد، ما هم کار خودمان را همزمان پیش می‌بریم و رگ‌های گرفته شده را باز می‌کنیم.

قبلا روش عمل جراحی به اینصورت بود که تپش‌های قلب را متوقف کرده و با استفاده از قلب و ریه مصنوعی، اقدام به بازگشایی رگ‌ها می کردیم، اما در این روش قلب کار خودش را می‌کند و ما هم کار خودمان را. این روش کمتر تهاجمی است و آسیب کمتری به بیمار می‌رسد.

دکتر سبزی که حالا در جراحی قلب کرمانشاه پیشکسوت شده، می گفت 10 سالی است این روش در کشور انجام می‌شود و بیمارستان امام علی(ع) به عنوان بیمارستان فوق تخصصی قلب غرب کشور در این زمینه در کشور رکوردار است.

او گفت: بسیاری مراکز درمانی کشور این عمل را بصورت اختصاصی برای برخی بیماران انجام می‌دهند و معدود مراکزی هستند که همواره این جراحی را انجام دهند، اما در بیمارستان امام علی(ع) کرمانشاه تقریبا برای 99 درصد بیماران نیازمند جراحی قلب باز این روش را انجام می‌دهیم.

وقتی در خصوص تعداد عمل‌های جراحی قلبی که انجام داده می‌پرسیم شنیدن عدد 13 هزار جراحی کمی برایمان شوک‌آور است، چرا که این آمار در کنار نشان دادن تلاش‌های شبانه‌روزی دکتر سبزی، نشان می‌دهد که ما این تعداد بیمار قلبی داشته‌ایم که تنها توسط یک جراح زیر تیغ جراحی رفته‌اند! و تو خود حدیث مفصل بخوان....

دکتر سبزی آنقدر راحت قلب را بالا و پایین می کرد و رگ‌ها را خیلی عادی این طرف و آن طرف می‌کرد که باور کردنی نبود این قلب یک انسان زنده است که دارد می‌زند...

از دیگر عمل‌های قلب خاصی که انجام داده پرسیدم و می گفت یک عمل قلب خاص دیگر در بیمارستان امام علی(ع) انجام می‌دهیم که تا آنجایی که من می‌دانم تنها در مشهد انجام می‌شود و اطمینان دارم در غرب کشور تنها در بیمارستان ما انجام می‌شود.

در این روش خاص که اسمش "مید کب" است از یک روش کمتر تهاجمی استفاده می‌شود. به این صورت که به جای شکافتن قفسه سینه، یک شکاف 10 سانتی بین دنده‌ها ایجاد و از آن طریق به قلب دسترسی پیدا می‌کنیم و تاکنون پنج تا شش مورد از این عمل در بیمارستان امام(ع) انجام داده‌ایم.

... یک ساعتی از شروع عمل گذشته و حسابی خسته شدیم، اما قلب پیرزن همچنان مثل ساعت می‌زند و خستگی حالی‌اش نیست. درست مثل دکتر سبزی که بعد از دو سه عملی که از صبح انجام داده همچنان پر انرژی همپای قلب به کارش ادامه می‌دهد.

می‌رویم و تیم جراحی را با قلبی که با دستان معجزه‌آسای دکتر سبزی حالا حالاها باید برای پیرزن کار کند تنها می‌گذاریم...

۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید